هنر و زیبایی شناسی آن

سلام امیدوارم حالتون عالی باشه امروز اومدم راجع به هنر و زیبایی شناسی هنر صحبت کنم

زیبا شناسی به دانش چه جوری استفاده کردن از حس ها برای دونستن اشاره داره

 

هنر و زیبایی شناسی آن

هنر و زیبایی شناسی آن

حالا بریم باهم دیگه بررسی کنیم که گرین درباره هنر و زیبایی شناسی چه آموزه هایی داره

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

و بعد بر اساس آموزه های اون درباره هنر و زیبایی شناسی اشاره ها و راهبردهای کلیدی رو برای تربیت اون بشناسیم

گرین به سه تا دلیل زیبایی شناسی رو توی این دور مهم میدونه

 ۱_باز نمودن فضاهای ذهنی

۲_هوشیاری گسترده

۳_فهمیدن اهمیت تخیل

لغت زیبایی شناسی از ریشه یونانی استتیکا به معنای حساسیته

این واژه بیشتر بر درک هنر و تجربه احساسی از اون و به روش استفاده از حس ها برای دونستن و معرفت اشاره دارد

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

اما گرین می گه که من از تعریف زیبایی شناسی اجتناب می کنم معتقدم هیچ کسی نمیتونه به طور قطعی زیبایی‌شناسی را شرح بده و حتی پیشنهاد می کنم کسی هم به دنبال تعریف اون نباشه اما در عوض از تفسیری پدیدار شناسانه از تجربه زیبایی شناسی طرفداری میکنه و معتقده به جای ارائه تعریفی از زیبایی شناسی بهتره به ظرفیت های تخیلی مردم برای پدید آوردن آثار هنری درک اونها از پدیده‌های زیبا، توانایی شون در اقدام به ابتکار، انتخاب و ارزش گذاری و غیره توجه کرد…

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

سوادآموزی زیبایی شناسی بصری  که شامل موسیقییاای نمایشی و ادبی بر نیاز به شناخت قدردانی و تفسیر خیلی از عبارت های زیباشناختی تاریخی و معاصر که جهان ما را تشکیل می دهند تاکید دارم با هم دیگه بررسی کنیم که مهم ترین مولفه های دستیابی به سواد زیبایی شناسی چی هستند

الف)درک و مشاهده

این مولفه خودش سه تا مرحله داره:

 ۱_بررسی و قدردانی از یک بیان زیبایی شناسانه از یک دیدگاه تاریخی و فرهنگی

 ۲_شناسایی آثار مهم یک دوره تاریخی مجموعه فرهنگی و غیره

۳_شناسایی هنرمند ها سازندگان از فرهنگ ها و دوره های تاریخی مختلف توی رسانه ها

ب) واکنش و نقد

۱_یاد بگیریم به صورت ماهرانه جواب های شخصی به عبارت های مختلف زیبایی‌شناسانه بدیم

 ۲_بحث درباره ساختار و ساخت عبارت های زیبا کنیم

۳_ نشان دادن توانایی برای تحلیل و تفسیر یک عبارت زیبایی شناسانه

۴_ گفت و گو نقد درباره یک بیان زیبایی‌شناسانه

پ) میرسیم به مرحله خلق و اجرا

۱_ابتکار نوآوری و خلق یک اثر زیبا

۲_ادغام ترکیب اشکال و تکنیک ها تو یک فرایند خلاق

۳_به نمایش گذاشتن یا اجرا تو یک مکان عمومی

درباره ی هنر میشه گفت که آنچه که زیبایی شناسی را اعتلا میبخشه هنره

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

گرین توی  تعریف هنر اظهار میکنه همچون موریس بیت من نیز اعتقاد دارم که تعریف ثابتی از هنر وجود ندارد زیرا آن خیلی گسترده و دارای ویژگی پرحادثه و پر ماجرا بودند و تغییراتی را معرفی می‌کند و داستان‌هایی را می آفرینه که به طور منطقی اطمینان به مجموعه‌ای از ویژگی های یک تعریف را غیرممکن می‌کنه من می‌خواهم مثل دنیس دانگیور  راز هنر را به دست بیارم.

یعنی بگیم که هنرها جزء رازها قرار می‌گیرند هنرها می‌توانند فضایی را برای بیان شما از راز بسازند این کافیه که هنرها مراقبت ویژه از احساسات و بینش ها دارد در غیر این صورت چیزهای بی هدفی توی کار ها و روزهای ما خواهند بود.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

بنابراین همه آثار هنری این را به ما یادآوری می کنند که داستان و تاریخ انسان هرگز تمام شدنی نیست در واقع هنر ها روزنه هایی را برای حرکت مردم به سمت تغییر و نوآوری باز می‌کنند.

به عبارتی هنرها به این دلیل که همیشه از جزئیات و موارد خاص و مواقع مشخص و کم‌نظیر حرف می زنند تخیل رو به نحوی که خودآگاهی اتفاق بیفته آزاد می‌کند در واقع آثار هنری ابعاد خاصی از تجربه را انتخاب تنظیم و تفکیک می کنند و درنتیجه امکانات جدیدی را برای درک و شناخت آنها فراهم می کنند البته آنچه تو این مسیر مهمه برخورد و مشارکت آگاهانه توی این فراینده

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

برخورد آگاهانه با آثار هنری همیشه آغاز جدیدیه چون امکانات جدید دیدن شنیدن و احساس کردن را برملا میکنه به عبارتی مشارکت آگاهانه باعث میشه که اونایی که دارن یاد میگیرن شخصاً نقاشی ها یا شعر ها یا سوناتهای خود را ارائه بدن، و این باعث میشه که اونا درک های گسترده تر و تمرکز بیشتر روی آثار مختلفشون داشته باشند همچنین تخیلات اونا توی این زمینه‌ها عمیق‌تر متنوع تر و گسترده تر میشه از این‌رو تعامل با اثر هنری به این شیوه یک تجربه یادگیری و راهی که مردم به وسیله اون میتونن قلمرو واقعیت‌های زندگی خودشون رو گسترش بدن و عمل اجتماعی را بهبود ببخشند میشه.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

گرین معتقده اگه بخوایم هنرها تخیلات و زیبایی‌شناسی اطلاع یابند و توی اصطلاح و درمان مسائل اجتماعی کارساز باشند نیاز به یک فضای عمومی داریم ک در اونجا آنچه که تصور شده بیان بشه و درباره آن تصمیم گیری بشه.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

فضای عمومی جاییه که داخل اون داد و ستد ایده ها و عملکرد ها رخ میده توی این زمینه برای این که با سواد زیباشناسی ما شرط بیشتری داشته باشیم و از راه درک متمایز هوشیارانه از آن آگاه بشیم به یک فضای عمومی باز نیاز داریم تا جایی که مردم بیشتری حضور دارند و می توانند درباره امور مختلف با همدیگه تعامل کند.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

میزان زیادی از چیزهای ناآشنا و فوق‌العاده های پنهان وجود دارند که باید شناخته باشند به عبارتی ما ساخته کوچکی از جهان روزمره رو در اختیار داریم محدودیت‌هایی که باعث این ساخت کوچک شدن باید شناخته بشن و تعالی پیدا کند از این رو این ایده من رو به نیاز به تشکیل فضاهای عمومی سوق داده جایی که ممکنه ساخته شدن تو اون اتفاق بیفته جواب های خاص رو ایجاد کنید جواب هایی که باعث پرورش کاوش فعال به جای انفعال میشه و به غیرقابل پیش بینی ها و پیش بینی نشده ها اجازه حضور میده.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

البته این نکته رو هم بگم که این فضا تنها یک فضای فیزیکی نیست بلکه وقتی افراد به شیوه خاص برای بیان ناتمامی ها تفاوت ها و امکانات حتی در یک شبکه اجتماعی هم دور هم جمع می شوند این فضا بین اونا پدیدار میشه.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

تربیت فرآیند توانمندسازی افراد برای متفاوت زندگی کردن و ورود به اقلیم‌های متعدد تعریف میشه در واقع تربیت مثل رسانه برای تغییر که میتونه به عملی آگاهانه برای دیدن پدیده ها به شیوه‌های متفاوت منجر بشه برای این که فراگیران اجازه ارائه دیدگاهها و حضور چندگانه را داشته باشند تربیت هم باید قابلیت گشودگی نسبت به ورود چهارچوب ها و روش های بدیل رو داشته باشه و هم به اندازه کافی چندبعدی وسیع باشه.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

بریم سراغ این که از این مقاله چه نتیجه ای میگیریم:

با نظر به اینکه تربیت زیبایی شناسی و هنر مقوله هایی هستند که به وسیله آنها هم میتونیم دنیا را احساس و درک کنیم و همونو گسترش بدیم تحقیقات مختلف تو کشور ما نشون میده که تربیت زیبایی شناسی و آموزش های هنر تا حدی به آن بی‌توجهی شده و این مقوله های اساسی و مهم توی آموزش و پرورش کشور ما به حاشیه رانده شده.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

در واقع هنر و زیبایی شناسی هنوز به عنوان موضوعاتی مهم و دارای اولویت که نظام‌های آموزشی باید برای پرورش آنها سرمایه‌گذاری کنند شناخته نشده.

 

هنر و زیبایی شناسی آن

 

با این وجود که مشارکت تو خیلی از اشکال های هنری ما را قادر می کنه تا به فراتر از تجربه‌های فعلی خودمون حرکت کنیم چون اشکال هنری مختلف باعث می شند فریفته چیزهای آشنا و قطعی‌ها نشیم و روش‌های جدیدی را برای عمل کشف کنیم حتی ممکنه یک حس ناگهانی از امکانات جدید را تجربه کنیم و در نتیجه آن آغاز جدیدی برای تجربه های بعدی باشه از این‌رو مزیت تربیت از راه هنرها این که فراگیران اجازه می‌یابند دیدگاه هاشون را بیان کند به ویژه روش های بودن را که تا قبل از این به آن فکر نکرده بودند احساس کند.

هنر و زیبایی شناسی آن