عکاسی با نوردهی طولانی

عکاسی با نوردهی طولانی

مقایسه نوردهی طولانی با نوردهی کوتاه در عکاسی منظره

سرعت شاتر احتمالا عاملی است که بیشترین تاثیر رو روی یه تصویر داره. با تغییر زمان نوردهی به اندازه تنها چند استاپ، میتونین ظاهر یه تصویر رو به طور کامل تغییر بدین.اما بهترین مدت زمان نوردهی برای عکاسی منظره چیست؟ نوردهی طولانی توی روز چه زمانی تاثیرگذاره؟ آیا باید از یه نوردهی طولانی (لانگ اکسپوژر – long exposure) استفاده کنین یا باید با نوردهی های کوتاهتر کار کنین؟ چه زمانی تنظیم سرعت شاتر بیشترین تاثیر رو داره؟ توی این آموزش عکاسی با ما همراه بشین تا به این سوالات پاسخ بدیم.توی این آموزش همچنین به تنظیمات دوربین برای عکاسی با نوردهی طولانی یا کوتاه اشاره شده.

عکاسی با نوردهی طولانی

نوردهی طولانی چیست؟

من بحث های زیادی با عکاسان همکار در مورد تعریف دقیق نوردهی طولانی داشتم.اول،اکثر اونا نوردهی طولانی رو تصویری در نظر میگیرن که توی اون ابرها بین آسمون کشیده شدن،یا آب در حال حرکتی که مثل ابریشم یا یخ به نظر میرسه.با این حال،این تنها قضاوتی بر اساس جنبه های بصری تصویر هست.اگه اثرات اونوو نبینین،دیگه یه نوردهی طولانی در نظر گرفته نمیشه؟ یه نوردهی ۲۰ ثانیه ای،صرف نظر از اثرات اون، ۲۰ ثانیه (طولانی) محسوب نمیشه؟
تعریف نوردهی طولانی

تعریفی که اکثر دوستان عکاس من سر اون به توافق رسیدن اینه که یه نوردهی طولانی زمانی شروع میشه که شما نمیتونین با گرفتن دوربین توی دست،یه تصویر شارپ بگیرین.به طور معمول،این زمان در حدود ۱/۵۰ ثانیه برای یه لنز واید هست.

عکاسی با نوردهی طولانی

استفاده از سه پایه،داشتن یه نوردهی طولانی رو امکان پذیر میکنه.

|گروه هنری خواجویی|

مطالعه موردی #۱ – آبشارها

آبشارها اغلب برای شروع آزمایش با نوردهی های طولانی ایده آل هستن.از اونجا که آب به سرعت در حال حرکته،برای ثبت کمی حرکت،به یه نوردهی بسیار طولانی نیاز ندارین.در واقع، به یه سرعت شاتر بسیار سریع برای جلوگیری از ثبت هر گونه حرکتی نیاز دارین.

انتخاب سرعت شاتر تاثیر بسیار زیادی روی تصویر داره.ممکنه برای شروع ثبت حرکت آب توی تصاویر خود،حتی به یه فیلتر هم نیازی نداشته باشین. با این حال، به نظر من گاهی اوقات عکاسی از آبشارها به همین دلیل دشوار و پیچیده هست.سرعت شاترهای متفاوت چنان تاثیر زیادی دارن که کل حس و حال تصویر شما (و داستانی که میگین)، به سرعت تغییر میکنه.بنابراین،در نظر داشته باشین که چه چیزی رو میخواین منتقل کنین.

اگه از یه آبشار بزرگ با قدرت زیاد عکس میگیرین،ممکنه بخواین از یه سرعت شاتر سریع برای ثبت قدرت و زیبایی خالص اون استفاده کنین.در حالی که یه آبشار کوچکتر ممکنه جذاب تر بشه،اگه از یه سرعت شاتر آهسته (نوردهی طولانی) استفاده کنین.هنگام کار با سرعت شاترها آزمایش کردن همیشه کلید کار هست.

عکاسی با نوردهی طولانی

آبشار Rjukandefossen توی نروژ، سرعت شاتر ۱/۵ ثانیه.

برای عکس بالا، من از سرعت شاتر ۰٫۶ ثانیه استفاده کردم. در مقایسه با تصاویر دارای نوردهی های طولانی، این هنوز هم سرعت شاتر نسبتا کوتاهیه،و برای عده ای، حتی به عنوان یه نوردهی طولانی واجد شرایط نیست.با این حال،با وجود این که سرعت شاتر تنها ۰٫۶ ثانیه هست،مقدار زیادی حرکت توی تصویر وجود داره.چون موج ها به سرعت جلو میومدن و دوربین قادر بود مقدار زیادی حرکت رو توی اون زمان کوتاه ثبت کنه.

آبشار Rjukandefossen توی نروژ، سرعت شاتر ۲۰ ثانیه.

هنگامی که زمان نوردهی رو به ۲۰ ثانیه افزایش دادم،تصویر حس خالص و طبیعی خودشو از دست داد،که اون چیزی بود که من میخواستم منتقل کنم.اکنون،تصویر یه ظاهر غیر طبیعی داره و با وجود این که هنوز هم از لحاظ بصری دلپذیر هست ولی دیگه چندان جالب نیست.

سرعت شاتر طولانی ایده آل نبود،چون رودخونه به سرعت در جریان بود.اگه آب آرام تر بود،شاید یه نوردهی ۲۰ ثانیه ای بهتر جواب میداد.هنگام عکاسی از یه آبشار مطمئن بشین که سرعت جریان آبو در نظر بگیرین،چون این مسئله تاثیر زیادی روی انتخاب سرعت شاتر شما داره.

اگه از یه سرعت شاتر سریعتر از تصویر اول استفاده میکردم(مثلا ۱/۵۰۰ ثانیه)،باز هم تاثیر متفاوتی روی تصویر داشت.چنین سرعت شاتر سریعی آبو متوقف کرده و حس حرکت نشون داده شده توی تصویر اول رو از بین میبرد.در عوض،بافت زیادی توی آب وجود داشت،اما حرکتی که اونو تعریف کنه نه.این به یه تصویر آشفته، و باز هم، کمتر جذاب منجر میشد.
مطالعه موردی #۲ – مناظر دریایی

هنگام کار با تصاویری که بیش از یک المان متحرک دارن (به عنوان مثال آسمان و آب)،برای انتخاب یه سرعت شاتر باید عوامل متعددی رو در نظر بگیرین.انتخاب سرعت شاتر نه تنها تعیین میکنه که آسمون چطور به نظر برسه،بلکه برای ظاهر آب نیز بسیار مهمه.در واقع،از اونجا که آب سریعتر حرکت میکنه،اینجاست که بزرگترین تفاوت رو میبینین (درست مثل آبشارها).

عکاسی با نوردهی طولانی

برای عکس بالا،من از سرعت شاتر ۰٫۶ ثانیه استفاده کردم.در مقایسه با تصاویر دارای نوردهی های طولانی،این هنوز هم سرعت شاتر نسبتا کوتاهیه و برای عده ای،حتی به عنوان یه نوردهی طولانی واجد شرایط نیست.با این حال،با وجود این که سرعت شاتر تنها ۰٫۶ ثانیه هست،مقدار زیادی حرکت توی تصویر وجود داره.زیرا موج ها به سرعت جلو میومدن و دوربین قادر بود مقدار زیادی حرکت رو توی اون زمان کوتاه ثبت کنه.

هنگام عکاسی از مناظر دریایی،من شخصا طرفدار نوردهی های بین ۰٫۵ تا ۱٫۵ ثانیه هستم (به خصوص هنگام استفاده از یه پرسپکتیو پایین مثل این).سرعت شاتر به اندازه کافی طولانی هست که حرکت رو ثبت کنه،اما به اندازه کافی سریع نیز هست که هنوز هم بافت زیادی توی آب وجود داشته باشه.خطوطی که به دلیل سرعت شاتر آهسته به وجود میان،تاثیر قابل توجهی توی بهبود ترکیب بندی دارن.

عکاسی با نوردهی طولانی

توی عکس دوم،من زمان نوردهی رو به ۳۰ ثانیه افزایش دادم،که به دوربین اجازه داد تا حرکت رو توی مدت زمان طولانی تری ثبت کنه.همونطور که میتونین ببینین،بافتی که توی تصویر قبلی وجود داشت از بین رفته و ظاهر آب کاملا تغییر کرده.اکنون بیشتر شبیه یخ،یا نوعی حالت جامد به نظر میرسه.

با این حال،ابرها نیز به طور قابل توجهی متفاوت از منظره دریایی اول هستن.با استفاده از یه نوردهی ۳۰ ثانیه ای،دوربین حرکت ابرها رو ثبت کرده،که به یه آسمون پویاتر منجر شده.هنگامی که ابرها در بین آسمون کشیده میشن، مثل تصویر بالا،باید یه عامل دیگه رو هم برای ترکیب بندی خود در نظر بگیرین.توی این سناریو،ابرها به سمت افق حرکت میکنن و یه سری خطوط اضافی ایجاد میکنن که به هدایت چشم شما به میون تصویر کمک میکنه.اغلب این میتونه مزیت بزرگی باشه.

من معتقد نیستم که یکی از این دو عکس لزوما بهتر از دیگری هست،ولی بازم مهمه که درک کنین چطور انتخاب سرعت شاتر (زمان نوردهی) روی تصویر تاثیر میذاره.هنگام کار با یه سرعت شاتر آهسته،با چند عامل جدید روبرو میشین (مثل خطوط هدایتگر مفید توی آسمون) و آگاه بودن از اونا روند یادگیری عکاسی با نوردهی طولانی رو آسون تر میکنه.
مطالعه موردی #۳ – منظره کلی (عمومی)

هنگامی که المان حرکت دوم رو حذف میکنین انتخاب سرعت شاتر تا حدودی کم اهمیت تر میشه.با این حال،اگه ابرها کمی حرکت داشته باشن،تفاوت زیادی بین یه نوردهی ۳۰ ثانیه ای و یه نوردهی ۱ ثانیه ای وجود داره.اما تفاوت بین یه نوردهی ۰٫۵ ثانیه ای و یه نوردهی ۵ ثانیه ای برای یه عکس منظره کلی و یه منظره دریایی یا آبشار کمتر قابل توجه هست.

برای من زیاد پیش میاد که ببینم کسی هنگام عکاسی از یه کوه توی یه روز بدون ابر،از فیلتر ND استفاده میکنه.این کار توی دفعات اول استفاده از فیلترها بسیار رایج هست،چون شما میخواین همیشه از اونا استفاده کنین.با این حال،زمانی که هیچ المان متحرکی توی تصویر وجود نداشته باشه،یه نوردهی ۲ دقیقه ای هیچ تفاوتی با یه نوردهی ۱/۱۰۰ ثانیه نداره.از اینا گذشته،فیلتر ND حرکت ایجاد نمیکنه،اونو ثبت میکنه.

عکاسی با نوردهی طولانی

تصویر بالا یه نمونه معمول از زمانی هست که نوردهی طولانی تفاوت زیادی ایجاد نمیکنه.من از یه زمان نوردهی ۱/۵ ثانیه برای این تصویر خاص استفاده کردم،اما اگه به جای اون از یه نوردهی ۳۰ ثانیه ای با فیلتر استفاده میکردم، باز هم کم و بیش همینطور به نظر میرسید.به عبارت ساده،استفاده از یه نوردهی طولانی توی این صحنه فایده ای نداره.

تا وقتی که شما حداقل یه المان متحرک نداشته باشین،قدرت واقعی عکاسی با نوردهی طولانی مشخص نمیشه (به یاد داشته باشین،این المان متحرک میتونه چیزی به سادگی چمن در حال حرکت توی باد باشه).توی تصویر زیر، همون صحنه رو میبینین،اما این بار توی آسمون ابر وجود داره.سرعت شاتری که من برای این تصویر استفاده کردم ۱/۱۵ ثانیه بود،که به این معنیه که من هنوز قادر به ثبت هیچ حرکتی نبودم.

عکاسی با نوردهی طولانی

زمانی که ابرها ظاهر شدن و یه المان حرکت توی کادر وجود داشت،نوردهی طولانی بر تصویر تاثیر گذاشت.از اونجا که ابرها در حال حرکت بودن،من تونستم حرکت رو ثبت کنم،و باز هم،یه تصویر پویاتر ایجاد کنم.

عکاسی با نوردهی طولانی

برای عکس بالا،من زمان نوردهی رو به ۳۰ ثانیه افزایش دادم.با افزایش اون،به وضوح میتونین ببینین که آسمون تغییر کرده و حس و حال کلی تصویر نیز همراه با اون عوض شده.متاسفانه،ابرها در حال حرکت به یه طرف بودن (حرکت ابرها جانبی بود).اگه ابرها به سمت من حرکت میکردن یا از من دور میشدن،تصویر تا حد زیادی از نوردهی طولانی نفع میبرد و از مزیت خطوط هدایتگر بهره مند میشد که به هدایت چشم به سمت اون ساختار کمک میکرد.از اونجا که ابرها در حال حرکت به یه طرف بودن،سایر خطوط هدایتگر توی تصویر نیز خیلی مفید نیستن،با وجود اینکه خوب به نظر میرسن.

نتیجه گیری

امیدوارم بعد از خوندن این مقاله درک بهتری از نحوه تاثیر سرعت شاترروی یه تصویر و این که چه موقع افزایش یا کاهش اون سودمنده،داشته باشین.هیچ راه «درستی» برای انجام این کار وجود نداره و در نهایت،این که کدوم تصویر رو ترجیح میدین،بستگی به چیزی داره که توی تصویر خود به دنبال اون هستین.با این حال،همونطور که چندین بار اشاره کردم،بسیار مهمه که درک کنین چطور یه سرعت شاتر طولانی تر یا کوتاه تر روی تصویر تاثیر میذاره.با درک این مسئله،میتونین توی محل عکاسی تا حد زیادی توی وقت خود صرفه جویی کرده و در نهایت تصاویر بهتری به وجود بیارین.

به یاد داشته باشین،زمانی که بیش از یه المان متحرک توی کادر وجود داشته باشه،یه سرعت شاتر آهسته تر میتونه روی ظاهر تصویر تاثیر بذاره.زمانی که هیچ المان متحرکی وجود نداشته باشه،یه سرعت شاتر آهسته هیچ تفاوتی ایجاد نمیکنه.

منبع:لنزک

|گروه هنری خواجویی|