آموزش عکاسی در شب

آموزش عکاسی در شب

عکاسی در شب

آموزش عکاسی در شب

عکاسی توی شب به تنظیمات ویژه‌ای نیاز داره؛چراکه وجود منابع نور مصنوعی توی شب، چشم‌اندازهای جذاب‌تری به‌وجود میاره.

در بسیاری از آموزش‌های عکاسی،به ساعات‌ طلایی اشاره شده؛اما هنگام غروب و پس از اون، چطور باید عکاسی کرد؟ شب،زمان مناسبی برای عکاسی خیابونیه.از یه سو،چشم‌اندازهای شهری با هزاران منبع نور رنگارنگ و جذاب مثل تیرهای چراغ،تابلوهای نئونی،ویترین مغازه‌ها،نور خودروها و لامپ‌های ساده و از سوی دیگر،مناظر و چشم‌اندازهای یکنواخت روز جذاب‌تر میشه.در ادامه،به ۱۰ نکته برای عکاسی توی شب اشاره میکنیم.

۱.تنظیمات ایده‌آل دوربین برای شفافیت در هنگام شب

برای ثابت‌کردن حرکت توی روز توصیه میشه از سرعت شاتر ۱/۳۲۰ با کمترین حد ۱/۱۶۰ استفاده کنین.بااین‌حال،توی شب این روند تغییر میکنه و توی نواحی روشن‌تر با سرعت ۱/۲۵۰ میتونین عکاسی کنین؛اما اغلب اوقات بهتره سرعت شاتر رو بین ۱/۶۰ تا ۱/۱۶۰ نگه دارین.برای این کار دست‌ها باید ثابت و بدون لرزش باشه و به فاصله‌ی کانونی وسیع نیاز دارین.برای عکاسی دستی توی سرعت ۱/۶۰،کاملا باید بی‌حرکت باشین.

برای این نوع عکاسی به لنز واید نیاز دارین؛زیرا هرچه فاصله‌ی کانونی بیشتر باشه،سرعت شاتر لازم برای حفظ شفافیت تصویر بالاتره.همچنین،با لنز ۲۸ تا ۵۰ میلی‌متری به‌راحتی به‌صورت دستی توی سرعت‌های کم میتونین عکاسی کنین.

استفاده از لنز پرایم سریع مثل لنز ۳۵میلی‌متری f/2 هم برای چنین حالتی مفیده.توی صحنه‌های روشن‌تر،از f/4 هم میتونین استفاده کنین؛اما توانایی ثبت تصویر توی f/2 و f/2.8 یا حتی f/1.8 قدرت انتخاب‌ رو بیشتر میکنه.

در این وضعیت،ایزوی خود رو تا حد زیادی باید افزایش بدین.تنظیمات ایزوی مناسب برای عکاسی در شب در دوربین‌های دیجیتالی پیشرفته بین ۱۶۰۰ تا ۶۴۰۰ متغیره.درغیر این‌صورت،امکان عکاسی دستی توی شب وجود نداره.ایزوی ۳۲۰۰ و گاهی ۶۴۰۰ نیز توی چنین مواقعی مفیده.

آموزش عکاسی در شب

۲.اول به‌دنبال منابع نور برین

صرف‌نظر از مکان یا زمان عکاسی،همیشه باید به‌دنبال منابع نور اصلی باشین؛اما شب‌ها اهمیت این مسئله دوچندان میشه.کار رو با یافتن منابع زیبای نور یا نورپردازی‌های مناسب شروع کنین و منتظر اتفاق بمونین.

به برخورد نور به سوژه‌ها دقت کنین.اگه پشت به منبع نور بایستین،با عبور سوژه‌ها،برخورد قوی نور و رنگ‌های جذاب اونو میتونین ببینین.اگه گشادگی دیافراگم بیشتر از f/4 نیست،با این روش بر این محدودیت میتونین غلبه کنین.علاوه براین،اگه میخواین دوربین به‌سمت منبع نور باشه،نور کمتر بii سوژه‌ها میتابه؛ولی مثل تصویر بالا،بیشتر به تابلوی نور میتونین تأکید کنین.توی این تصویر،به تفاوت نور در سمت چپ و راست صورت مرد دقت کنین.

۳.عکاسی از زندگی روزمره‌ی شب

بعضی از جذاب‌ترین عکس‌های خیابانی توی شلوغی ثبت میشه.

۴.رعایت فاصله

به‌گفته‌ی روبرت کاپا:

اگه عکساتون به اندازه‌ی کافی خوب نیست؛یعنی به اندازه‌ی کافی به سوژه نزدیک نشدین.

برخلاف گفته‌ی کاپا،در عکاسی در شب لازمه این شیوه رو تغییر بدین؛بدین‌معنا که گاهی دورشدن از سوژه و تبدیل اون به عناصری کوچک از چشم‌اندازی کلی،ایده‌ی بهتریه.پس‌زمینه‌ها توی شب زیباتر از روزه؛بنابراین بیشتر وقتا مردم به عنصر ثانویه‌ی چشم‌انداز تبدیل میشن.

وقتی از سوژه‌ها دور هستین،به سرعت شاتر بالا نیاز ندارین و این یکی از فایده های عکاسی از چشم‌انداز شبه.از فاصله‌ی دور،حرکت سوژه رو با سرعت ۱/۶۰ و از فاصله‌ی نزدیک،با سرعت ۱/۱۲۵ میتونین ثبت کنین.

آموزش عکاسی در شب

۵.سه‌پایه و محوکردن جمعیت

برای عکاسی خیابونی،معمولا بهتره به‌صورت دستی عکس بگیرین؛چون نمیشه اتفاقات رو پیش‌بینی کرد.بااین‌حال،تنها زمانی از سه‌پایه استفاده کنین که بخواین در مکان شلوغ عکاسی کنین.

کار با سرعت‌های پایین‌تر شاتر مثل ۱/۸ ثانیه رو هم امتحان کنین.به عکس بالا توجه کنین.توی این عکس،عکاس زمان زیادی برای ثبت عکس بالا صرف کرده؛چون در ابتدا منتظر پراکنده‌شدن مردم توی کل صحنه و سپس،سوژه‌ای جذاب برای پیش‌زمینه مونده.

۶. استفاده از فلش

استفاده از فلش توی خیابون اختیاریه؛ولی ممکنه واکنش مردم رو به‌دنبال داشته باشن.توصیه میشه با محدودیت‌های نور طبیعی توی خیابون کنار بیایین؛چراکه استفاده از فلش و نور اون روی صورت غریبه‌ها ممکنه براشون ناخوشایند باشه.باوجوداین،بعضی وقتا استفاده از فلش ظاهر بسیار خوبی به عکس میده.

استفاده از فلش به‌معنی رهاشدن از محدودیت‌های عکاسی توی شبه.با فلش میتونین با سرعت شاتر بالاتر عکاسی کنین و عمق میدان و نویز رو کاهش بدین.همچنین،کل عمل نورپردازی رو به فلش میتونین واگذار کنین؛به‌ویژه توی وضعیتی که پیش‌زمینه با نور فلش روشن میشه و بقیه‌ی نقاط تاریکه.افزون‌براین،تنظیمات رو به‌گونه‌ای میتونین انجام بدین که کل صحنه روشن بشه و سپس،از فلش به‌عنوان نورِ پرکننده‌ی سوژه‌های اصلی در پیش‌زمینه بهره بگیرین.

۷. نویز و تصاویر کم‌نور

حتی با بهترین تنظیمات،بعضی از تصاویر بسیار تاریک میشه.تو این وضعیت،امکان عکاسی و نورپردازی صحیح تک‌تک عکس‌ها وجود نداره و فقط میتونین توی مرحله‌ی ویرایش،نورپردازی رو تصحیح کنین.تو این وضعیت نویز عکس رو نادیده بگیرین و نورپردازی صحیح رو توی لایت روم انجام بدین.پس از این مرحله،اگه تنظیمات نور رو بالا ببرین،نویز بدتر میشه.خوشبختانه تا زمانی که در حالت RAW عکاسی کنین،میتونین این گونه عکس‌ها رو نجات بدین.

برای مثال،اگه به‌دنبال تصویر نویزداری هستین که در عین حال ظاهر خوبی هم داشته باشه، میتونین نویز رو حذف کنین و دوباره اونو برگردونین.ازجمله‌ برنامه‌های خوب کاهش نویز میشه به فتونینجا (PhotoNinja) و توپاز دِ نویز (Topaz DeNoise) و دی‌ایکس‌اُ (DxO) اشاره کرد.همچنین،از قابلیت کاهش نویز (Noise Reduction) تعبیه‌شده در لایت‌روم هم میتونین استفاده کنین.

|گروه هنری خواجویی|

اگه حتی پس از کاهش نویز با مشکل مواجهین،در فتوشاپ مقدار کمی Gaussian blur به اون اضافه کنین.سپس از تنظیمات نویز لایت‌روم برای بازگرداندن نویز به تصویر بهره بگیرین.توی این وضعیت،نویز مطلوب‌تر از حالت نویز دیجیتالی به‌نظر میرسه و بعضی نواقص فنی تصاویر کم‌نور رو جبران میکنه.نتیجه قطعا عکس شفاف نیست؛بلکه عکسی خوشایند و زیباست.

 

۸. تارشدن و نواقص عکس

وقتی به‌دنبال تصاویر کاملا شفاف هستین،فراموش نکنین عکسی با وجود نویز و شفاف‌نبودن هم میتونه عکس درخورتوجهی باشه.هنگام عکاسی توی شب،لازم نیست حرکت رو کاملا ثابت کنین. وقتی بحث شفافیت مطرح میشه،استانداردهای عکاسی توی روز بیشتر از شبه.

در سرعت‌های شاتر ۱/۶۰ و ۱/۳۰ هم میتونین به‌صورت دستی با کمی محوشدگی عکاسی کنین. توی چنین وضعیتی،سوژه‌ها تا اندازه‌ای شفاف هست اما لازمه کمی حرکت به اونا اضافه کنین.

آموزش عکاسی در شب

۹.بهتره عکس‌های شب تاریک باشه

این شرطی کلیه و لزوما با اون نباید موافق باشین.توصیه میشه توی شب طوری عکاسی کنین که حس تاریکی و شب به بیننده القا بشه و عکس‌ها با سایه‌ها و نواحی تاریک همراه باشه.هنگامی که به هیستوگرام عکس ‌ثبت‌شده توی شب نگاه میکنین،بیشتر به‌سمت طیف تاریک تمایل باید داشته باشه.
بهتره هیستوگرام عکس‌های شب به‌سمت طیف تاریک بره

وقتی عکس ثبت‌شده توی شب رو به‌ویژه براساس تنظیمات خودکار دوربین نورپردازی کنین،دوربین اغلب اوقات صحنه رو به‌اشتباه دریافت میکنه و نور زیادی به اون وارد میکنه.توی این حالت،تصویر روشن میشه و میتونین مثل روز همه‌چیز رو توی اون ببینین؛اما حس واقعی شب رو منتقل نمیشه. توی این وضعیت،باید نوردهی یا اکسپوژر دوربین رو اندکی پایین بیارین.بعضی اوقات هم ثبت تصاویر روشن هنگام شب مفیده؛ولی نگران نباشین،اگه عکستون تاریک و واقعی شد.

۱۰. مراقب باشین

بسته به محل زندگی،بیرون‌رفتن با دوربین توی شب همیشه امن نیست.مراقب باشین کجا می‌رین و از حس قضاوت خود برای یافتن سوژه‌ی مناسب استفاده کنین و تلاش کنین با یک یا چند نفر همراه عکاسی کنین.

منبع:سایت زومیت

|گروه هنری خواجویی|

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *