آموزش عکسبرداری سیلوئت

آموزش عکسبرداری سیلوئت

آموزش عکسبرداری سیلوئت

آموزش عکس برداری سیلوئت

آموزش گام به گام گرفتن عکس ضد نور یا سیلوئت

چگونه عکس ضد نور یا سیلوئت بگیریم؟ توی این مقاله می آموزید.من معمولا درباره اهمیت استفاده از یه فلاش هنگام عکاسی توی نور خورشید جهت ارائه نور کافی برای اضافه کردن جلوه های خاص به سوژه صحبت میکنم،اما مواقعی وجود دارن که اگه سوژه جلوه خاصی نداشته باشه،صرف نظر از طرح خود،در برابر یه پس زمینه روشن میتونه از همیشه موثرتر باشه – یا به عبارت دیگه وقتی که ارزش تبدیل شدن به سیلوئت یا ضد نور رو داشته باشه.

آموزش عکسبرداری سیلوئت

مرد ماهیگیر اثر ساراووت وانست (Saravut Whanset) در ۵۰۰px

سیلوئت ها (ضد نور ها) یه روش فوق العاده برای انتقال درام،رمز و راز،احساسات و حالت به بینندگان عکس های شما هستن و اغلب به دلیل ترکیب ساده خود،و همچنین داستانی که انتقال میدن،توی یه آلبوم برجسته هستن. من عاشق اونا هستم چون اونا تصویر واضحی از همه چیز به بیننده نمیدن،بلکه بخشی از تصویر رو به تخیل اونا واگذار میکنن تا در مورد اون خیال پردازی کنن.

آموزش عکسبرداری سیلوئت

من یه «مسافر» هستم،اثر مهد زکی شمس الدین (Mohd Zaki Shamsudin) در ۵۰۰px

استراتژی پایه ای که شما باید در گرفتن عکس های سیلوئت به کار بگیرین اینه که سوژه خود (شکلی که میخواین سیاه بشه) رو جلوی یه منبع نور قرار بدین و دوربین خود رو مجبور کنین تا نوردهی رو بر اساس روشن ترین بخش تصویر (پس زمینه)،و نه بر اساس سوژه تصویر شما،تنظیم کنه.

توی انجام این کار سوژه شما کم نوردهی میشه (و بسیار تاریک میشه،اگه سیاه نشه).

توضیحات بسیار فنی زیادی در مورد نحوه گرفتن عکس های سیلوئت عالی وجود داره که میتونین نگاهی به اونا بندازین اما اجازه بدین من چند گام اساسی رو معرفی کنم که باید نتایجی رو که به دنبالش هستین به شما بده.در اصل،ما سعی داریم کاری کنیم که دوربین شما فکر کنه این بخش های روشن تصویره که شما بیشتر به اون علاقه مند هستین.

آموزش عکسبرداری سیلوئت

جدا از هم اثر کارلوس کانالس (Carlos Canales) در ۵۰۰px

|گروه هنری خواجویی| 

1.یه سوژه قوی انتخاب کنید

تقریبا هر شیء رو میشه به سیلوئت تبدیل کرد،با این حال برخی از اَشکال بهتر از بقیه هستن.چیزی با یه شکل قوی و قابل تشخیص انتخاب کنین که توی قالب دو بُعدی خود به اندازه کافی جالب باشه که بینندگان تصویر شما رو علاقه مند نگه داره.عکس های سیلوئت نمیتونن رنگ ها،بافت ها و تُن های سوژه رو به تصویر بکشن تا اونو جذاب کنن – بنابراین شکل سوژه باید متمایز باشه.

۲.فلاش خود رو خاموش کنید

اگه دوربین شما توی مُد خودکار باشه،احتمالا میخواد از فلاش خود استفاده کنه،که سیلوئت رو خراب میکنه.در واقع شما کمترین نور ممکن رو در مقابل سوژه خود میخواید – بنابراین فلاش رو باید خاموش کنید (البته من عکس های سیلوئت گرفته شده با فلاش فایر شده هم دیده ام).

۳.درست نورپردازی کنید

وقتی بحث نورپردازی سوژه مطرح باشه،شما باید بسیاری از چیزهایی که در مورد عکاسی معمولی یاد گرفتید رو دور ریخته و کمی به عقب برگردید.به جای نورپردازی سوژه خود از مقابل،توی عکس های سیلوئت شما باید مطمئن بشید که از پس زمینه نور بیشتری نسبت به پیش زمینه عکس شما میتابه،یا به عبارت دیگه باید به جای روبرو،پشت سر سوژه خود رو روشن کنید.نور عالی برای این کار،قرار دادن سوژه در مقابل طلوع یا غروب آفتابه – اما واقعا هر نور روشنی برای انجام این ترفند کارسازه.

۴.تصویر خود رو کادربندی کنید

عکس خود رو طوری کادربندی کنید که سوژه در مقابل یه پس زمینه ساده زیبا،اما روشن قرار داشته باشه.معمولا بهترین پس زمینه یه آسمان بدون ابر روشن با خورشید در حال غروبه.شما باید روشن ترین منبع نور رو پشت سوژه خود قرار بدید (طوری که سوژه اونو بپوشونه یا طوری که جایی توی پس زمینه باشه).

آموزش عکسبرداری سیلوئت

بهترین لحظه اثر والریو بنینکاشا (Valerio Benincasa) در ۵۰۰px

5.اَشکال سیلوئت شده رو متمایز و ساده کنید

اگه بیش از یه شکل توب تصویر وجود داره که میخواید سیلوئت کنید،سعی کنید اونارو جدا از هم قرار بدید.یعنی اگه دارید یه درخت و یه شخص رو سیلوئت میکنید،شخص نباید مقابل درخت بایسته یا حتی به اون تکیه بده،چون این کار باعث میشه اونا با هم یکی شده و به صورت یه شکل واحد دربیان و در نتیجه بینندگان شما گیج میشن که این چه شکلیه.

همچنین هنگام کادربندی شما احتمالا میخواید از نیمرخ افراد سیلوئت شده عکس بگیرید به جای این که مستقیم از روبرو به اونا نگاه کنید.این به این معنیه که بیشتر خصوصیات اونا (بینی، دهان، چشم ها) مشخص هستن و احتمال بیشتری وجود داره که اونا تشخیص داده بشن.

۶.در مُد خودکار

اکثر دوربین های دیجیتال مدرن نورسنج خودکار دارن که توی تشخیص این که چطور یه عکسو نوردهی کنن تا همه چیز به خوبی روشن بشه،خیلی خوبن.مشکل اینجاست که اکثر دوربین ها اونقدر هوشمند هستن که به جای کم نوردهی کردن سوژه برای به دست آوردن یه عکس سیلوئت،اونو روشن میکنن،بنابراین شما باید اونو فریب بدید. اکثر دوربین ها زمانی که شما دکمه شاتر خود رو تا نیمه فشار میدید،سطوح نوردهی رو در مُد خودکار تعیین میکنن (همون موقع که فوکوس میکنن). بنابراین دوربین خود رو رو به سمت روشن ترین بخش تصویر بگیرید و سپس دکمه شاتر رو تا نیمه فشار بدید.پس از اون دوربینو به جای اول برگردونید تا عکس خود رو با سوژه توی هر جایی که میخواید باشه کادربندی کنید و سپس گرفتن عکس رو تموم کنید.توی اکثر دوربین های دیجیتال این کار به یه سوژه سیلوئت منجر میشه.در واقع کاری که شما دارید انجام میدید اینه که دوربین خود رو فریب میدید تا فکر کنه که بخش روشن تصویر تُن میانی اون هست،به طوری که هر چیزی تاریک تر از اون به عنوان یه سایه تاریک خوب نوردهی میشه.

اگه بتونید دوربینو روی مُد نورسنجی نقطه ای (spot metering) قرار بدید،گفتن اینکه چه منطقه ای از تصویر روشنه به دوربین،ساده تر میشه.

آموزش عکسبرداری سیلوئت

جدایی اثر مایکل والاک (Michael Valjak) در ۵۰۰px

7.مُد دستی

اگه این تکنیک جواب نداد و دوربین شما کنترل هایی داره که اجازه نوردهی دستی یا جبران نوردهی رو میده،میتونین تنظیمات خودتون رو امتحان کنید.زیبایی دیجیتال اینه که شما میتونید هر قدر میخواید آزمایش کنید تا وقتی که به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنید.

یه راه ساده برای شروع استفاده از مُد نوردهی دستی یا Manual اینه که به سرعت شاتر و دیافراگمی که توی مُد خودکار پیشنهاد میده نگاه کرده و از اونجا شروع کنید.اگه توی مُد خودکار سوژه شما خیلی روشنه (به عبارت دیگه باید اونو تاریک تر کنید)،سرعت شاتر رو یک یا دو استاپ کم کنید و ببینید چه تاثیری داره.از تکنیک «براکتینگ» که توی نکته قبلی در مورد طلوع و غروب آفتاب توضیح دادم استفاده کنید تا انواع عکس های مختلف رو توی نوردهی های کمی متفاوت به دست بیارید.

۸.فوکوس

توی اکثر موارد،شما میخواید سوژه سیلوئت شده چیزی باشه که توی فوکوس قرار داره.این میتونه به این معنی باشه که روند شرح داده شده توی نکته ۴ میتونه کمی دشوار باشه،چون فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه برای به دست آوردن نورسنجی درست همچنین به این معنیه که شما بر اون نقطه توی پس زمینه فوکوس میکنید.برای حل این مشکل میتونید از دو استراتژی استفاده کنید.اول این که اگه دوربین شما فوکوس دستی داشته باشه،ممکنه بخواید اونو امتحان کنید.

یه استراتژی دیگه استفاده از دیافراگم برای به حداکثر رسوندن عمق میدان هست (مقداری از تصویر شما که توی فوکوس هست).برای افزایش عمق میدان،یه دیافراگم کوچک (یعنی یه عدد f بزرگتر) تنظیم کنید – این بدین معنی هست که شما احتمالا پیش زمینه و پس زمینه واضح یا شارپ تری توی عکس خود خواهید داشت.

آخرین نکته در مورد نحوه گرفتن عکس های سیلوئت – اگرچه یه سیلوئت کلی با یه سوژه شارپ و سیاه میتونه عکس قدرتمندی باشه،سیلوئت جزئی که توی اون برخی از جزئیات سوژه شما باقی مونده رو هم در نظر بگیرین. گاهی اوقات کمی نور روی اونا،اونارو کمی سه بُعدی و «واقعی» تر میکنه.این زیبایی براکتینگ عکس های شماست،چون در این صورت سیلوئت های کلی و جزئی خواهید داشت که میتونید از بین اونا انتخاب کنید.

نویسنده: دارن رووسه (Darren Rowse)

 

|گروه هنری خواجویی|